Regulamin organizacyjny

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

PODMIOTU WYKONUJĄCEGO DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ

PRZYCHODNIA RODZINNA PIASKI

SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ

Z SIEDZIBĄ W WARSZAWIE

I. Podstawy prawne funkcjonowania podmiotu

II. Postanowienia ogólne

III. Cele i podstawowe zadania podmiotu

IV. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego

V. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych

VI. Organizacja przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych bezpłatnych oraz w przypadku pobierania opłat

VII. Pobieranie opłat

VIII. Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą

IX. Prowadzenie dokumentacji w podmiocie, wysokość opłat za jej udostępnianie

X. Prawa i obowiązki pacjenta

XI. Obowiązki podmiotu w razie śmierci pacjenta

XII. Postanowienia końcowe

I. PODSTAWY PRAWNE FUNKCJONOWANIA

1. Podmiot prowadzący działalność leczniczą – PRZYCHODNIA RODZINNA PIASKI spółka z ograniczoną odpowiedzialnością   jest podmiotem leczniczym działającym na podstawie: 

  • obowiązujących aktów prawnych, w tym w szczególności ustawy o działalności leczniczej i aktów wykonawczych do tej ustawy; ustawy o zawodach lekarza; ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej; ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych; oraz aktów wykonawczych wydanych na podstawie ww. ustaw,
  • wpisu Podmiotu do Rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą,
  • niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.

2. Przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych Podmiot kieruje się w szczególności zasadami wynikającymi z:

  • ustawy z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 roku, Nr 112, poz. 654, ze zm.), 
  • ustawy z dnia 5.12.1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2011 roku Nr 277, poz. 1634  ze zm.), 
  • ustawy z dnia 15.07.2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z  2011 roku, Nr 174, poz. 1039ze zm.), 
  • ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2008, Nr 164, poz. 1027  ze zm.), 
  • ustawy z dnia 6.11.2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku praw pacjenta (Dz. U. z 2012 r. poz. 159),
  • ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485 ze zm.), 
  • ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 roku, Nr 70, poz. 473 ze zm.), 
  • umowy spółki
  • aktów wykonawczych wydanych na podstawie wyżej wymienionych ustaw.

II. POSTANOWIENIA OGÓLNE

1.Podmiot leczniczy działa pod firmą PRZYCHODNIA RODZINNA PIASKI spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie,  w dalszej części niniejszego Regulaminu zwany „Podmiotem”.

2.Postanowienia Regulaminu obowiązują wszystkich pracowników, a także osoby wykonujące świadczenia zdrowotne na rzecz Przychodni, na podstawie umów cywilno-prawnych, Pacjentów i osoby Pacjentom towarzyszące.

3.Siedzibą Podmiotu jest Miasto Stołeczne Warszawa, gmina Bielany.

4. Obszar działania Podmiotu obejmuje teren Rzeczpospolitej Polskiej.

5. Miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych są pomieszczenia przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego, zlokalizowane pod adresami:

–  ul. płk. M. Niedzielskiego „Żywiciela” 2b/101, 01-875 Warszawa,

6. Miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformacyjnych lub systemów łączności są: 

–  ul. płk. M. Niedzielskiego „Żywiciela” 2b/101, 01-875 Warszawa,

7. Podmiot może świadczyć specjalistyczne usługi zdrowotne na rzecz innych podmiotów leczniczych zgodnie z zawartymi umową.

III. CELE I PODSTAWOWE ZADANIA PODMIOTU

1.Podstawowym celem działalności Podmiotu leczniczego jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, służących zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie wymagających hospitalizacji Pacjenta. Do realizacji tego celu Podmiot Leczniczy wykonuje zadania obejmujące udzielanie następujących świadczeń zdrowotnych, ambulatoryjnych i w domu chorego:

  • badania i porady lekarskie,
  • leczenie,
  • szczepienia ochronne i inne działania zapobiegawcze,
  • pielęgnacja chorych,
  • orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia Pacjentów,
  • profilaktyczna opieka zdrowotna nad pracującymi,
  • prowadzenie działalności profilaktycznej i oświatowo-wychowawczej.
  • prowadzenie opieki koordynowanej

2. Do podstawowych zadań Podmiotu leczniczego należy:

  • świadczenie usług medycznych należących do kompetencji lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i lekarza specjalisty,
  • świadczenia należące do kompetencji pielęgniarki i położnej środowiskowo –rodzinnej oraz pielęgniarki szkolno-środowiskowej.
  • prognozowanie i organizowanie działalności profilaktyczno – leczniczej,
  • udzielanie indywidualnych porad i konsultacji,
  • organizowanie i prowadzenie oświaty zdrowotnej,
  • wnioskowanie w sprawach zaopatrzenia w środki pomocnicze i przedmioty ortopedyczne,
  • współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi służby zdrowia, szkołami, zakładami pracy, organizacjami i stowarzyszeniami,
  • orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia,
  • pobieranie materiałów biologicznych do badań laboratoryjnych.
  • uczestniczenie w przygotowywaniu osób do wykonywania zawodu medycznego i kształcenie osób wykonujących zawód medyczny na zasadach określonych

3. Do zadań Podmiotu leczniczego należy również udział w działaniach z zakresu promocji zdrowia oraz wykonywanie innych zadań podmiotu leczniczego wynikających z odrębnych przepisów.

4. Do zakresu czynności pracowników Podmiotu należy w szczególności: 

  • wykonywanie zadań i obowiązków określonych w regulaminach funkcjonowania komórki organizacyjnej, w której pracownik świadczy pracę; 
  • wykonywanie zadań i czynności wskazanych w zakresie czynności ustalonych w ramach zawartej z pracownikiem indywidualnej umowy o pracę lub umowy o świadczenie usług; 
  • przestrzeganie ustalonych w Podmiocie zasad, porządku i organizacji; 
  • przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych; 
  • przestrzeganie przepisów sanitarno – epidemiologicznych; 
  • okazywanie uprzejmego, życzliwego stosunku do pacjentów, wyrażającego się m.in. w okazywaniu im szacunku i pozostawaniu w gotowości do udzielenia pomocy;
  • zachowanie w tajemnicy informacji i danych objętych ochroną na podstawie ustaw o ochronie danych osobowych, o ochronie informacji niejawnych lub innych aktów prawnych zobowiązujących pracownika na określonym stanowisku do zapewnienia ochrony określonych informacji; 
  • dbałość o dobro Podmiotu i jego mienie; 
  • właściwa współpraca z pracownikami i innymi osobami zatrudnionymi w Podmiocie; 
  • wykonywanie poleceń przełożonych dotyczących powierzonej pracy. 

IV.  STRUKTURA ORGANIZACYJNA PRZEDSIĘBIORSTWA PODMIOTU LECZNICZEGO

1. Kompetencje organów spółki szczegółowo określa Umowa spółki 

2. W PRZYCHODNI RODZINNEJ PIASKI występują następujące szczeble zarządzania:

  1. Zarząd Spółki
  2. Koordynatorzy komórek organizacyjnych oraz pracownicy podmiotu leczniczego

3. Zarząd reprezentuje najwyższy szczebel zarządzania spółką. Wyznacza cele Spółki, jej ogólną strategię, a także politykę operacyjną. Zarząd określa strukturę organizacyjną Spółki. Jest organem uprawnionym do kierowania Spółką i reprezentowania jej na zewnątrz zgodnie z Umową Spółki i powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.

4. Zarząd spółki ustala zakresy czynności dla poszczególnych pracowników, tak by wyczerpywały i zapewniały realizację zadań i kompetencji komórek organizacyjnych.

5. Zakresy zadań osób zatrudnionych w Spółce na innej podstawie niż umowa o pracę określa umowa cywilno-prawna zawierana z Zarządem Spółki.

6. Formę zatrudnienia osób realizujących zadania w poszczególnych komórkach i osób zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach określa Zarząd Spółki

7. Szczegółowe zakresy i zasady działania poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk określane są w procedurach, instrukcjach i wytycznych wprowadzanych Zarządzeniem Zarządu.

8. W komórkach organizacyjnych tworzona jest dokumentacja zgodnie z obowiązującymi regulacjami wewnętrznymi oraz obowiązującymi przepisami

V. PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

1. Podmiot Leczniczy wykonuje działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.

2. Świadczenia zdrowotne są realizowane w ramach wizyt ambulatoryjnych i domowych z zakresu podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, pielęgniarskiej i położniczej środowiskowej opieki zdrowotnej.

3. Udzielane świadczenia zdrowotne swoim zakresem obejmują porady lekarskie, usługi pielęgniarskie i położnicze, badania diagnostyczne, szczepienia oraz inne działania medyczne wynikające z ciągłości udzielania świadczeń.

4. Podmiot Leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz na podstawie umów z innymi ubezpieczycielami i firmami oferującymi dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne, abonamenty zdrowotne, świadczenia w zakresie medycyny pracy itp.

5.Osoby ubezpieczone w NFZ, w celu potwierdzenia prawa do świadczeń zdrowotnych, zobowiązane są za każdym razem przedstawić udzielającemu świadczeń dowód ubezpieczenia. W przypadku braku dowodu ubezpieczenia, Pacjent chcący skorzystać z pomocy lekarskiej, może złożyć na piśmie oświadczenie o posiadaniu ubezpieczenia zdrowotnego.

7. W przypadku umów z innymi płatnikami niż NFZ tryb rejestracji Pacjenta jest określony  w tych umowach.

8. Jeżeli Pacjent korzysta z odpłatnych świadczeń zdrowotnych, wówczas zapłata należności następuje gotówką, kartą płatniczą lub płatnością zbliżeniową przed świadczeniem zgodnie    z cennikiem.

9. Na prośbę Pacjenta wystawiana jest faktura za udzielenie płatnego  świadczenia zdrowotnego.

10.W uzasadnionych przypadkach świadczenia w zakresie podstawowe opieki zdrowotnej    są udzielane w domu Pacjenta. Wizyty te są przyjmowane do godziny 11:00 przez lekarza leczącego lub w razie jego nieobecności przez lekarza zastępującego i odbywają się  w godzinach ustalonych  z lekarzem.  Stany nagłego  pogorszenia stanu zdrowia, wymagające szybkiej interwencji medycznej, powinny być zgłaszane do Pogotowia Ratunkowego. Wizyty domowe od godziny 18:00 przyjmuje Nocna i Świąteczna Opieka Medyczna.

ZASADY REJESTRACJI PACJENTÓW

1.Rejestracja Pacjentów odbywa się

  • w jednostce PRZYCHODNIA RODZINNA PIASKI od poniedziałku do piątku w godzinach 8-18. 
  • w każdej formie tj.: osobiście, przez członków rodziny, przez osoby trzecie, telefonicznie, z wyznaczeniem dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego, na pierwszy możliwy, wolny termin.

2. Bezpośrednio przy dokonywaniu rejestracji uwzględnia się wyrażone przez pacjenta prawo do wyboru lekarza, a także sprawdza się w systemie komputerowym przynależność pacjenta  do zakładu i poprawność złożonej deklaracji wyboru.

3. W przypadku pierwszorazowej wizyty i wyrażenia chęci korzystania ze świadczeń w PRZYCHODNIA RODZINNA PIASKI, pacjent wypełnia w rejestracji deklaracje wyboru, rejestratorka sprawdza jej poprawność i własnoręcznym podpisem poświadcza jej złożenie. Następnie pacjentowi założona zostaje dokumentacja medyczna wraz ze stosownymi oświadczeniami. Deklarację pacjent może złożyć również przez Internetowe Konto Pacjenta. Deklarację należy złożyć na imię i nazwisko wybranego lekarza, wybranej pielęgniarki oraz wybranej położnej.

Rejestracja wizyty ambulatoryjnej:

  • Pacjent dokonujący rejestracji do lekarza w formie osobistej lub za pośrednictwem osoby trzeciej jest weryfikowany w systemie EWUŚ pod kątem posiadania uprawnienia do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych. Po jego weryfikacji oraz sprawdzeniu poprawności jego danych w systemie komputerowym, rejestratorka dokonuje rejestracji i informuje pacjenta o warunkach przyjęcia przez lekarza, godzinie wizyty (ze względu na charakter udzielanych świadczeń – godziny wizyt  są orientacyjne) oraz numerze gabinetu, do którego pacjent ma się udać. Fakt zarejestrowania pacjenta odnotowany zostaje w systemie komputerowym w kalendarzu przyjęć, poprzez dokonanie wpisu przez rejestratorkę z uwzględnieniem tytułu ubezpieczenia.
  • Dla pacjentów rejestrujących się telefonicznie, rejestratorka dokonuje rezerwacji miejsca poprzez wpisanie danych personalnych pacjenta do systemu komputerowego, do kalendarza przyjęć danego lekarza. Przy rejestracji telefonicznej pacjent zostaje poinformowany o fakcie rezerwacji miejsca i konieczności posiadania aktualnego dowodu ubezpieczenia w momencie zgłoszenia się na wizytę lekarską. Po weryfikacji uprawnienia w systemie EWUŚ realizowana jest dalsza procedura rejestracji.
  • Kalendarz wizyt lekarskich może być zaplanowany do 2 tygodni w przód.
  • Dzieci do 18 roku życia muszą odbyć wizytę osobistą w obecności rodzica, opiekuna prawnego
  • W przypadku spóźnienia na wizytę osobistą >10 min, jeżeli nie zaobserwowano nagłego pogorszenia stanu zdrowia i możliwości utraty życia, lekarz może zdecydować o nieprzyjęciu pacjenta na wizytę lekarską. W przypadku spóźnienia      się pacjenta na umówioną wizytę, pacjent może zostać przyjęty, tylko za zgodą lekarza, po zakończeniu przyjmowania pozostałych pacjentów. 

Rejestracja telewizyty

  • Realizacja telewizyty odbywa się na tych samych zasadach, co rejestracja wizyty ambulatoryjnej
  • Teleporada jest możliwa u dzieci wyłącznie > 6 roku życia

Rejestracja wizyty domowej:

  • Świadczenia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej w uzasadnionych medycznie przypadkach wykonywane są również w domu pacjenta. Pacjent telefonicznie, bądź   za pośrednictwem osoby trzeciej, zgłasza potrzebę realizacji wizyty domowej do rejestracji – taka możliwość istnieje codziennie w godzinach od 08:00 do 11:00. Rejestracja informuje lekarza o potrzebie wizyty domowej. Wizyty domowe realizowane są godzinach pracy podmiotu. Lekarz po rozmowie telefonicznej z pacjentem lub osobami trzecimi, decyduje o konieczności realizacji takiej wizyty          i ustala jej termin. Lekarze realizują wizyty domowe według harmonogramu podanego do wiadomości pacjentów. Po przyjęciu wizyty do realizacji, lekarz informuje rejestratorkę o tym fakcie, rejestracja sprawdza w systemie EWUŚ uprawnienia w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego.
  • Świadczenia zdrowotne udzielane są w dniu zgłoszenia lub w innym terminie uzgodnionym z Pacjentem, a w przypadku niemożności przyjęcia pacjenta w takim terminie należy wpisać pacjenta na listę  osób oczekujących prowadzoną  zgodnie  z  obowiązującymi  w  tym  zakresie przepisami oraz zarządzeniami i wytycznymi NFZ.
  • Lekarz POZ według regulaminu PODMOTU może przyjąć dwie wizyty domowe  w jednym dniu.
  • W przypadku zagrożenia życia pacjenta, pacjent, rodzina pacjenta, osoby trzecie są zobowiązane do wezwania Zespołu Ratownictwa Medycznego. Należy mieć na uwadze, iż wizyty domowe są wizytami planowymi, wizytami dla pacjentów, których stan zdrowia nie pozwala na odbycie wizyty osobistej w podmiocie.
  • O przyjęciu wizyty domowej decyduje lekarz, który aktualnie ,w danym dniu pełni swoje obowiązki w PODMIOCIE. 
  • Realizacja wizyt domowych odbywa się w rejonie 5 km od siedziby podmiotu. 

Rejestracja wizyt nagłych 

  • Świadczenia są udzielane wg kolejności rejestracji, przy czym odstępstwem są wszystkie przypadki zagrażające nagłym pogorszeniem się stanu zdrowia lub utratą życia, a także osób, których uprawnienia są zgodne z art. 47 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 o świadczeniach opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2021r. poz 1285, z późn. zm.). – takie wizyty odbywają się dodatkowo, poza kolejnością przyjęć.
  • Pacjenci, którzy zgłaszają się do podmiotu, a nie są zapisani na wizytę lekarską w danym dniu, kwalifikują się na wstępny wywiad tzw.triage (prowadzony przez pielęgniarkę POZ) oraz badanie przedmiotowe, jeżeli pielęgniarka uzna badanie   za konieczne (pomiar wartości ciśnienia tętniczego, saturację, glikemię oraz EKG), O pojawieniu się takiego pacjenta, rejestracja informuje pielęgniarkę POZ. Pielęgniarka POZ po uznaniu przypadku za zagrażający nagłym pogorszeniem           się stanu zdrowia, informuje lekarza o konieczności przyjęcia telefonicznie lub przychodząc osobiście do gabinetu lekarskiego.
  • pacjenci, którzy przychodzą do PODMIOTU z objawami, które mogą świadczyć  o nagłym pogorszeniu się stanu zdrowia lub utratą życia, nie powinni zostać odesłani samodzielnie do gabinetu lekarskiego, w celu zapytania o ewentualne przyjęcie. Jest to postanowienie mające na celu ochronę zdrowia i życia pacjenta. 
  • W przypadku objawów zagrożenia życia personel PODMIOTU jest zobowiązany do wezwania Zespołu Ratownictwa Medycznego oraz udzieleniu pierwszej pomocy do czasu przyjazdu karetki pogotowia ratunkowego. 

Uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością posiadają:

  1. zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi i Zasłużeni Dawcy Przeszczepu
  2. dawcy krwi, którzy oddali co najmniej 3 donacje krwi lub jej składników, w tym osocza po chorobie COVID-19 – na podstawie zaświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997r. o publicznej służbie krwi,
  3. inwalidzi wojenni i wojskowi oraz kombatanci
  4. żołnierze zastępczej służby wojskowej
  5. cywilne niewidome ofiary działań wojennych
  6. uprawnieni żołnierze lub pracownicy, których ustalony procentowy uszczerbek na zdrowiu wynosi co najmniej 30%
  7. weterani poszkodowani, których ustalony procentowy uszczerbek na zdrowiu wynosi co najmniej 30%
  8. żołnierze zawodowi, o których mowa w art. 287 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2022r. o obronie Ojczyzny, w przypadku korzystania ze świadczeń w podmiotach leczniczych, dla których podmiotem tworzącym jest Minister Obrony Narodowej,  oraz przez jego nadzorowanych,
  9. żołnierze pełniący terytorialną służbę wojskową, o których mowa w art. 325 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2022r. o obronie ojczyzny, w przypadku korzystania ze świadczeń udzielanych w podmiotach leczniczych, dla której podmiotem tworzącym jest Minister Obrony Narodowej, oraz przez niego nadzorowanych.
  10. Kobiety w ciąży (od 01.01.2017)
  11. Świadczeniobiorcy do 18 r.ż., u których stwierdzono ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, na podstawie zaświadczenia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej lub lekarza ubezpieczenia zdrowotnego, posiadającego specjalizację II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie: położnictwa i ginekologii, perinatologii, neonatologii, pediatrii, neurologii dziecięciej, kardiologii dziecięcej, chirurgii dziecięcej  (od 01.01.2017)
  12. działacze opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych (od 31.08.2017r.)
  13. osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji (od 01.07.2018r.)
  14. osoby deportowane do pracy przymusowej oraz osadzone w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (od 30.10.2018)

Korzystanie poza kolejnością ze świadczeń specjalistycznych w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej oznacza, że:

  1. PRZYCHODNIA RODZINNA PIASKI udziela tych świadczeń poza kolejnością przyjęć wynikającą z prowadzonej listy oczekujących, w dniu zgłoszenia..
  2. W przypadku, gdy udzielenie świadczenia nie jest możliwe w dniu zgłoszenia, PRZYCHODNIA RODZINNA PIASKI wyznaczy inny termin poza kolejnością wynikającą z prowadzonej listy oczekujących, przypadające nie później niż w ciągu 7 dni roboczych od dnia zgłoszenia.”
  3. Osoby uprawnione korzystają ze świadczeń opieki zdrowotnej po okazaniu właściwego dokumentu potwierdzającego uprawnienia.
  4. Pierwszeństwo w korzystaniu z ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych ustawowo nie ogranicza się wyłącznie do tzw. pierwszych wizyt – obejmuje ono cały proces leczenia Pacjenta

ZASADY POBIERANIA BADAŃ LABORATORYJNYCH

  • W ramach realizacji zakresu świadczenia lekarza poz, zapewnione jest funkcjonowanie gabinetu zabiegowego od poniedziałku do piątku pomiędzy godz.

8.00 i 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Personel medyczny wykonujący szczepienia ochronne posiada uprawnienia do wykonywania szczepień.

  • W gabinecie zabiegowym wykonywane są, zabiegi i procedury diagnostyczno-

terapeutyczne wynikające z procesu leczenia, związane z udzieloną przez lekarza

poradą lekarską.

  • Badania laboratoryjne są zlecane przez lekarza zgodnie z jego aktualną wiedzą medyczną i według wskazań medycznych. To nie pacjent decyduje jakie badania mają być zlecone na skierowaniu do gabinetu zabiegowego
  • W sytuacji uzasadnionej stanem zdrowia świadczeniobiorcy, zapewniona jest

realizacja świadczeń, także poprzez wizyty domowe. Na realizację zleceń pozostających w kompetencjach pielęgniarki poz, lekarz poz wydaje skierowanie. O pobraniu materiału do badań w domu pacjenta decyduje lekarz.

  • W przypadku, gdy w wyniku udzielonej przez lekarza porady lekarskiej zachodzi

konieczność wykonania badań laboratoryjnych, Przychodnia zapewnia pobranie

materiałów do badań zgodnie z zasadami określonymi rozporządzeniem Ministra

Zdrowia.

  • Pobranie badań w domu chorego lekarz zleca do pielęgniarki środowiskowo-

rodzinnej, która ma ustalone wizyty w zakresie swoich obowiązków.

  • Wykaz badań diagnostycznych, które zobowiązany jest wykonać i finansować lekarz POZ, a które są mu niezbędne przy realizacji świadczeń stanowi załącznik do zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia .
  • Obowiązują zapisy na pobrania badań laboratoryjnych. Zapisów pacjenci dokonują osobiście w rejestracji PODMIOTU. Rejestracja zapisuje pacjenta na najbliższy wolny termin pobrania.
  • Wyniki badań można odebrać osobiście w godzinach otwarcia Podmiotu.
  • Na badania diagnostyczne pacjent zgłasza się przygotowany zgodnie z określonymi wymogami wykonania danego badania, w czasie uzgodnionym w rejestracji.
  • Gabinet zabiegowy ma obowiązek prowadzenia dokumentacji medycznej

ZAPOTRZEBOWANIE NA LEKI PACJENTA

  • Pacjent może zgłosić zapotrzebowanie na leki stałe, które przyjmuje i istnieje               na ich temat informacja w systemie POZ. Może to zrobić osobiście, drogą mailową            lub poprzez zostawienie karteczki z wypisanymi lekami w skrzynce na recepty, znajdującej się przed głównym wejściem do PODMIOTU. 
  • Lekarz może wystawić receptę zadeklarowanemu do niego świadczeniobiorcy                   na leki zalecane przez innego lekarza ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku,       gdy posiada pisemną informację od tego lekarza dotyczącą rozpoznania choroby pacjenta    i zalecanej farmakoterapii
  • Lekarz POZ w przypadku wątpliwości, co do przyjmowanych przez pacjenta leków, może odmówić wypisania leku w danym dniu. Lekarz powinien w tej sytuacji skontaktować się z pacjentem telefonicznie, ustalić termin wizyty osobistej w celu wyjaśnienia wątpliwości. 

VI. ORGANIZACJA PRZEBIEGU PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH BEZPŁATNYCH ORAZ W PRZYPADKU POBIERANIA OPŁAT

Uprawnienia Pacjentów do świadczeń  bezpłatnych  lub za odpłatnością

Pacjent uprawniony do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych ma prawo do świadczeń w zakresie wynikającym z ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, a w szczególności:

  • badań i porad lekarskich;
  • badań diagnostycznych;
  • leczenia;
  • orzekania o stanie zdrowia;
  • opieki pielęgniarskiej.

1.Zakres bezpłatnych świadczeń zdrowotnych z zakresu badań diagnostycznych, bezpłatnych leków i materiałów medycznych oraz zaopatrzenia ortopedycznego, określa ustawa z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (j.t. Dz.U. 2021.1285 z późn. zm.).

VII POBIERANIE OPŁAT

1.W przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych za odpłatnością, Pacjent zgłaszający się       do właściwej placówki, otrzymuje informację o cenie za wybraną usługę medyczną,              na podstawie obowiązującego cennika usług medycznych.

2.Po uzyskaniu informacji o kosztach usługi medycznej Pacjent zobowiązany jest do wpłaty ustalonej kwoty w punkcie, w którym dokonuje się ewidencji obrotu gotówkowego przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Platności może dokonać kartą lub gotówką.

3.Po dokonaniu wpłaty Pacjent zgłasza się z oryginałem paragonu do odpowiedniej komórki placówki medycznej, która udziela świadczenia zdrowotnego.

4.Ceny świadczeń zdrowotnych naliczane są zgodnie z obowiązującym cennikiem, stanowiącym Załącznik do niniejszego Regulaminu. Cennik znajduje się w formie papierowej w rejestracji podmiotu.

5.Zarząd Podmiotu Leczniczego ustala opłaty za udzielane świadczenia zdrowotne inne           niż finansowane ze środków publicznych.

6. Udzielanie świadczeń zdrowotnych odpłatnych, organizowane jest w taki sposób,              aby nie ograniczać dostępności świadczeń nieodpłatnych dla Pacjentów; w sposób zapewniający poszanowanie zasady sprawiedliwego, równego, niedyskryminującego i przejrzystego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej oraz zgodnie z kryteriami medycznymi.

7. Świadczenia zdrowotne odpłatne, udzielane będą w miarę możliwości w dniu zgłoszenia lub w innym terminie uzgodnionym z pacjentem, według ustalanej kolejności w dniach i godzinach ich udzielania.

8. Pacjent ma prawo do pełnej informacji dotyczącej jego prawa do uzyskania świadczenia nieodpłatnego dla niego, a finansowanego przez innego Płatnika oraz o warunkach uzyskania takiego świadczenia. Informacje może uzyskać w rejestracji medycznej PODMIOTU

9. Podmiot nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia i uzależnia jego udzielenie od uprzedniego uiszczenia opłaty.

VIII. WARUNKI WPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI WTKONUJĄCTMI DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ W RAMACH POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA ZDROWOTNEGO 

1.Lekarze zatrudnieni w Podmiocie Leczniczym, kierują Pacjentów ubezpieczonych                i zapisanych na swoje listy aktywne na konsultacje specjalistyczne przez wystawienie skierowania na leczenie lub jednorazowe konsultacje w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego .

2.Lekarze kierują Pacjentów na leczenie szpitalne, jeżeli cele leczenia nie mogą być osiągnięte ambulatoryjnie, a konieczność hospitalizacji zostanie uzasadniona na skierowaniu.

3.Skierowanie na konsultację specjalistyczną lub do szpitala powinno być poprzedzone badaniami diagnostycznymi, uzasadniającymi i uzupełniającymi skierowanie, należącymi         do zakresu kompetencji lekarza podstawowej opieki zdrowotnej lub lekarza specjalisty.

4.Celem zapewnienia kompleksowej opieki medycznej Podmiot Leczniczy posiada podpisane umowy z innymi podmiotami na wykonywanie badań diagnostycznych.

5.Umowy o współpracy, obejmują warunki kierowania pacjentów, finansowania świadczeń           i nadzoru nad jakością wykonywanego świadczenia zdrowotnego.

6.W uzasadnionych medycznie przypadkach lekarz wydaje skierowanie na badania diagnostyczne, do innych poradni specjalistycznych lub w celu leczenia stacjonarnego.

7.Podmiot Leczniczy zapewnia Pacjentom wpisanym na listę aktywną Pacjentów przychodni środki transportu, niezbędne do udzielania świadczeń zdrowotnych wynikających ze wskazań medycznych, do najbliższego świadczeniodawcy udzielającego świadczeń we właściwym zakresie i z powrotem:

–  nieodpłatnie – na podstawie zlecenia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w przypadku, gdy u świadczeniodawcy występuje dysfunkcja narządu ruchu uniemożliwiającą korzystanie ze środków transportu publicznego w celu odbycia leczenia, zgodnie z wytycznymi NFZ obowiązującymi przepisami prawnymi.

– częściowo odpłatnie- na podstawie zlecenia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,                 w sytuacji niewymagającej konieczności podjęcia natychmiastowego leczenia, zgodnie           z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.

8.Zasady bieżącej współpracy pomiędzy Podmiotem, a innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, dotyczące konieczności przeprowadzenia konsultacji, możliwości wykonania świadczenia w placówce wysokospecjalistycznej, konieczności wykonania badania diagnostycznego, itp., regulowane są w umowach między podmiotami, a oparte             są na zasadach określonych w ustawie o działalności leczniczej, ustawie o zawodzie lekarza oraz na procedurach wynikających z zawartych umów z innymi płatnikami zlecającymi realizację świadczeń zdrowotnych. 

IX. PROWADZENIE DOKUMENTACJI W PODMIOCIE

1. Podmiot prowadzi dokumentację dotyczącą organizacji i funkcjonowania Podmiotu.

2. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Podmiot prowadzi dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych oraz zapewnia ochronę i poufność danych zawartych w tej dokumentacji zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa,  a w przypadku udzielania świadczeń refundowanych przez płatnika innego niż pacjent – także zgodnie z wymogami określonymi przez płatnika świadczeń. 

3. Podmiot prowadzi i przechowuje dokumentację medyczną indywidualną wewnętrzną; indywidualną zewnętrzną oraz dokumentację medyczną zbiorczą zgodnie z obowiązującymi przepisami.

4. Podmiot Leczniczy udostępnia dokumentację, o której mowa wyżej podmiotom i organom uprawnionym na podstawie przepisów prawa, a w razie śmierci Pacjenta – osobie przez niego upoważnionej do uzyskania informacji w przypadku jego zgonu. 

5.  Udostępnianie dokumentacji następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności          i ochrony danych osobowych.

6. Dokumentacja medyczna jest udostępniana: 

  • do wglądu w PRZYCHODNIA RODZINNA PIASKI
  • poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów, kopii 
  • poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeśli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji.

7. Udostępnienie pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie przez niego upoważnionej jego dokumentacji medycznej zbiorczej następuje poprzez wskazanie jedynie tych informacji, które dotyczą pacjenta objętego indywidualnym wnioskiem. 

8. W przypadku wydania oryginałów dokumentacji w Podmiocie, należy pozostawić kopię lub pełny odpis wydanej dokumentacji. Przepis nie ma zastosowania w sytuacji, gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby narazić pacjenta na szkodę. 

X. PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA

W czasie korzystania ze świadczeń medycznych świadczonych przez Podmiot Pacjent ma prawo do:

  • poszanowania godności oraz uprzejmego traktowania przez personel medyczny,
  • świadczenia usług medycznych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach,
  • swobodnego wyboru lekarza i pielęgniarki spośród lekarzy pracujących w Podmiocie, w zależności od ilości zaadoptowanych Pacjentów,
  • rzetelnej informacji o stanie zdrowia,
  • pełnej dyskrecji dotyczącej jego osoby,
  • pełnej informacji o proponowanych metodach diagnostycznych,
  • informacji o rozkładzie gabinetów, pracowni i innych pomieszczeń z których będzie korzystał Pacjent w czasie leczenia,
  • pomocy i wyjaśnień w sposobie przygotowania do badań i zabiegów,
  • poszanowania przekonań i praktyk religijnych,
  • otrzymania informacji o stanie zdrowia dziecka, proponowanych badaniach, rokowaniach,
  • możliwości rejestracji telefonicznej oraz internetowej.

Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Prezesa Zarządu lub jego zastępców oraz Rzecznika Praw Pacjenta przy Mazowieckim Oddziale Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia  w Warszawie

Przed udzieleniem świadczenia pacjent zobowiązany jest do:

  • okazania skierowania od lekarza ubezpieczenia zdrowotnego/felczera-w przypadku, gdy świadczenie ma być udzielone w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia
  • okazać dowód ubezpieczenia w Narodowym Funduszu Zdrowia -w każdym przypadku świadczenia wykonanego w ramach umowy z NFZ,
  • dostarczyć wyniki posiadanych badań diagnostycznych.
  • w rejestracji pacjent zobowiązany jest złożyć oświadczenie o upoważnieniu określonej osoby do wglądu w dokumentację medyczną za życia pacjenta i po jego śmierci lub o nie upoważnieniu nikogo, upoważnienie osoby do udzielania informacji o swoim stanie zdrowia lub o nie upoważnieniu nikogo a także upoważnienie osoby do uzyskiwania kopii dokumentacji medycznej albo oświadczenie o braku takiego upoważnienia.
  • w gabinecie pacjent zobowiązany jest do wyrażenia zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych. Zgoda musi być złożona przez pacjenta każdorazowo przed rozpoczęciem udzielenia świadczenia zdrowotnego, badania diagnostycznego lub zabiegu.

Do obowiązków Pacjenta należy:

  • stosować się do wskazówek i zaleceń lekarzy, pielęgniarek i innego personelu medycznego zarówno w
  • zakresie procesu diagnostyczno – terapeutycznego i rehabilitacyjnego, jak i w sprawach organizacyjno – administracyjnych,
  • stosować się do zaleconej diety,
  • odnosić się życzliwie i kulturalnie do innych Pacjentów i personelu,
  • stosować się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym,
  • przestrzegać zakazu manipulowania przy aparaturze i urządzeniach medycznych, elektrycznych, gazowych, wentylacyjnych i grzewczych
  • szanować mienie Przychodni (w przypadku jego zniszczenia Pacjent jest obowiązany pokryć straty poniesione przez Przychodnię),
  • utrzymać ład i porządek w miejscu pobytu
  • przestrzegać zasad higieny osobistej
  • przestrzegać zakazów: obrotu, posiadania i używania narkotyków, środków odurzających, substancji psychotropowych i innych podobnie działających, wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych oraz palenia wyrobów tytoniowych – pod karą grzywny lub innych sankcji prawem przewidzianych i pod rygorem dyscyplinarnego wypisania z przychodni, wyjątki określa ustawa o ochronie zdrowia przez następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, zakaz nie dotyczy leków narkotycznych zaordynowanych przez lekarza.
  • posiadać ważne dokumenty uprawniające do korzystania z nieodpłatnych świadczeń medycznych,
  • korzystanie przez Pacjentów z telefonów komórkowych powinno się odbywać w sposób niestwarzający uciążliwości dla innych Pacjentów i poza gabinetem lekarskim. Ze względu na obecność aparatury medycznej i możliwości powstania zakłóceń w jej funkcjonowaniu zarządzający Podmiotem leczniczym może określić strefy i pomieszczenia, w których obowiązuje całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych. 
  • pacjent ma obowiązek poinformować lekarza prowadzącego o stale przyjmowanych lekach zleconych w innej placówce medycznej. Stosowanie tych leków w czasie leczenia przez lekarza przychodni wymaga jego akceptacji. Pacjent powinien przynieść na wizytę informację dla lekarza POZ od innego lekarza, jeżeli korzysta z jego świadczeń. 
  • pacjent jest obowiązany udzielać w trakcie wywiadu lekarskiego lub pielęgniarskiego pełnej i prawdziwej informacji o swoim stanie zdrowia. Przychodnia nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z zatajenia bądź udzielenia nieprawdziwej informacji, co do istotnych spraw dotyczących zdrowia Pacjenta .

Odpowiedź podmiotu na skargi oraz wnioski

Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych w Podmiocie, ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Dyrektora Medycznego Podmiotu.

Wnioski i skargi zostają zgłoszone Dyrektorowi Podmiotu.

W sprawach skarg i wniosków Dyrektor Podmiotu przyjmuje interesantów po wcześniejszym telefonicznym umówieniu się poprzez zgłoszenie tego faktu rejestracji.

Odpowiedź na skargę lub wniosek powinna być udzielona w terminie 14 dni od daty złożenia przedmiotowego pisma lub skargi przekazanej w formie ustnej do Dyrektora Podmiotu , z zastrzeżeniem ust. poniższego. 

W sprawach zawiłych lub w przypadkach wymagających podjęcia czynności wyjaśniających lub skierowania wystąpienia do innych jednostek lub instytucji odpowiedź na skargę lub wniosek powinna być udzielona w terminie 1 miesiąca od daty złożenia skargi lub wniosku. W wyjątkowych przypadkach, termin, o którym mowa wyżej, może być przesunięty na okres do 2 miesięcy.

XI. OBOWIĄZKI PODMIOTU W RAZIE ŚMIERCI PACJENTA

  1. Zgon Pacjenta i jego przyczyny stwierdza się w karcie zgonu.
  2. Wystawienie karty zgonu jest obowiązkiem lekarza, który ostatni w okresie 30 dni przed dniem zgonu udzielił choremu świadczeń lekarskich, z zastrzeżeniem ust. 3.

W przypadku gdy:

  • nie ma lekarza zobowiązanego do wystawienia karty zgonu bądź
  • lekarz taki zamieszkuje w odległości większej niż 4 km od miejsca, w którym znajdują się zwłoki, albo
  • z powodu choroby lub z innych uzasadnionych przyczyn nie może dokonać oględzin zwłok w ciągu 12 godzin od chwili wezwania,

Zgodnie zaś z art. 11 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych: w razie niemożności stwierdzenia zgonu przez lekarza leczącego chorego w ostatniej chorobie, stwierdzenie zgonu i jego przyczyny powinno nastąpić w drodze oględzin, dokonywanych przez lekarza lub          w razie jego braku przez inną osobę, powołaną do tej czynności przez właściwego starostę (koronera), przy czym koszty tych oględzin i wystawionego świadectwa nie mogą obciążać rodziny zmarłego

  1. Jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że przyczyną zgonu było przestępstwo, kartę zgonu wystawia lekarz, który na zlecenie Sądu lub prokuratury dokonał oględzin        lub sekcji zwłok.
  2. Kartę zgonu Pacjenta, który zmarł w okresie leczenia wydaje się jego najbliższej rodzinie.
  3. Po wezwaniu lekarza do oględzin zwłok, rodzina jest zobowiązana pokazać lekarzowi dokument tożsamości osoby zmarłej.

Po śmierci Pacjenta, dokumentacja medyczna jest udostępniana:

  • osobie upoważnionej przez Pacjenta za życia,
  • osobie, która w chwili zgonu Pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym,
  • osobie bliskiej (tj. małżonek, krewny do drugiego stopnia lub powinowaty do drugiego stopnia w linii prostej, przedstawiciel ustawowy, osoba pozostająca we wspólnym pożyciu lub osoba wskazana przez Pacjenta), chyba że udostępnieniu sprzeciwi         się inna osoba bliska (sprzeciw to oświadczenie złożone w przychodni przez jedną       z osób bliskich) lub sprzeciwił się temu Pacjent za życia (oświadczenie złożone         w przychodni przez Pacjenta za jego życia, które odnotowuje się w dokumentacji medycznej).

XII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem podpisania przez zarządzających Podmiotem.

2. Z treścią regulaminu zostają zapoznani wszyscy pracownicy Podmiotu. 

3. Zmiany regulaminu będą wprowadzane pisemnie i podawane do wiadomości pracowników i pacjentów.